Pár rád od nás

Charakteristické znaky opravy karoserie po nehodě.

    • Čerstvé zbarvení karoserie nebo jeho částí.
    • V běžném provozu, po dobu nejméně šesti měsíců, by měl mít lak karoserie známky běžného opotřebení, např. ve formě pavučinky oděru z automyčky, malé oděrky od kamínku atd.
    • Prohlášení prodávajícího, že blatníky a kapota jsou před prodejem “lehce obnoveny lakem “, nejsou zdravým argumentem. Nikdo nebude přelakovat auto kvůli malým a nenápadným škrábancům !
    • Stopy barvy po stříkání na těsnících prvcích karoserie
    • Barevný rozdíl – Napřiklad blatník se liší barvou od dveři
    • Nahrazená originální skla (zejména přední nebo zadní a pár bočních na jedné straně).
    • Nahrazení jednoho skla, v tomto případě, není vždy známkou vážné nehody v minulosti.
    • Nerovnoměrnost přístrojové desky, v místech instalace airbagů.
    • Je možné, že přístrojová deska byla opravována. Řídící kontrolky mohou na palubní desce fungovat správně, protože jsou kontakty jednoduše propojeny s jinými snímači, například tlakem oleje nebo vůbec nemusí fungovat.
    • V tomto případě doporučujeme vyžádat počítačový diagnostický test.
    • Poškozené těsnění dveří.

 

  • Vyměněné přední a zadní světlomety, včetně nepárových. Charakteristickým znakem výměny světlometů je, když se jeden z nich, liší  jasností od druhého, nový světlomet je méně opotřebovaný než jeho sousední.
  • Porovnejte číselné datumové označení světlometů.
  • Např. auto  bylo vyrobeno v roce 2008 a světlomety mají datumovku 2007 nebo 2009.
  • Stopy hrubých přechodů barev. Při lakování jednotlivých částí karoserie, se místo lakování lokalizuje pomocí malířské pásky a papíru. Na takovýchto místech se vytváří schod kvůli nánosu barvy. Tzv pomeranč na lakovaném povrchu karoserie, by vás měl upozornit, že se s největší pravděpodobností jedná o renovovanou část.
  • Viditelné stopy po tmelení karoserii.
  • Pečlivě zkontrolujte oblasti podběhu a brzdový systém.
  • Při opravách se do těchto míst často dostává barva.
  • Pečlivě zkontrolujte vnitřek auta, např sedadla znečištěná olejem (stopy rukou mechaniků), nebo zda existují nějaké známky demontáže plastu.
  • Nezapomeňte zkontrolovat, jak dobře se zavřou všechny dveře. Zadrhnutí dveří je jistým znamením závažného porušení geometrie karoserie.
  • Pečlivě zkontrolujte etikety na karoserii.
  • Samolepky s identifikačními údaji jsou ve dveřích karoserie u předního spolujezdce, tak i u řidiče, v závislosti na značce automobilu. Pokud zjistíte, že samolepky jsou nově přilepené nebo kolem nich jsou odstíny barvy, je velmi pravděpodobné,  že jste se setkali s obnovensým vozem.

Nedávno vyleštěná karoserie skrývala něco, čeho by jste si neměli všimnout 

  • U vozu ve věku 3-5 let v dobrém stavu, není potřeba hlubokého rozleštění karoserie. S normálním běžným a šetrným zacházením, lak na voze nebude zničen.

Používání jednotlivých prvků interiéru (volant, pedály, koberec pod pedály)

  • K zamyšlení – při delší době používání vozu běžném provozu nesou znaky většího opotřebení.


Pochybné kilometry

  • V praxi, lze průměrný kilometrový nájezd vozidla, určit pomocí jednoduchého vzorce, roky provozu vynásobené vzdáleností 20-25 000 km. Např. auto je na silnicích po dobu 3 let, vynásobte toto číslo průměrným ročním počtem kilometrů a získáte 60-75 tisíc kilometrů. Samozřejmě, existují výjimky z pravidla a počet kilometrů může být buď větší, nebo menší, ale obecné pravidlo zůstává nezměněno. V tomto případě doporučujeme vyžádat počítačový diagnostický test.


Žádné informace o servisní historii vozidla

  • Nevěřte prodávajícím vysvětlení, že servisní knížka zůstala u předchozího majitele nebo byla ztracena (pokud ztratíte servisní knížku, je snadné ji obnovit u dealera dané značky) V případech “ztráty” servisních dokladů se sleduje jediný cíl – skrýt skutečný počet najetých kilometrů vozu.

VIN (Vehicle identification number – Identifikační číslo vozidla)

  • Je mezinárodně jednoznačný identifikátor motorových vozidel, zpravidla vyražený na štítku trvale připevněném ke karoserii vozu nebo vyražený do karosérie samotné. Ražení VIN se obvykle provádí předformovanými raznicemi až po lakování karosérie, umístěno bývá většinou na obtížně dostupné a záměnné části nosného skeletu, u modernějších vozů je často vyraženo na několika místech, kromě základního umístění také v průhledu stínícího lemu předního okna i na dalších, nezveřejňovaných místech. Číslo je tvořeno 17 písmeny a číslicemi, jeho formát je od roku 1983 určen normou (ISO 3779:1983). V Severní Americe je přidělování čísel oproti normě ještě upřesněno, takže tam VIN nese dodatečné informace.

Servisní knihy

  • Použitelnou servisní knihu má podle našeho na prověřování ojetin jen asi každé páté auto z druhé ruky.
    Z výše uvedeného jasně vyplývá, že prodejci ojetin si vždy najdou způsob, jak nabídnout kupujícím to co žádají, víceméně jakýmkoliv způsobem. Proto je při výběru ojetiny nutné zkoumat nejenom to, zda je u vyhlédnuté ojetiny servisní kniha deklarovaná, ale její skutečnou kvalitu a hodnotu.

Dají sehnat za pár korun